John blund har glömt bort mig


När vi utsätts för sömnbrist
oss trötta och upplever vi brist på energi. Vi får svårt att koncentrera oss, inlärningsförmåga och minne försämras. Vi känner oss dystra, blir lätt irriterade och får oftare skuldkänslor. Individer med långvariga sömnproblem redovisar sämre livskvalitet än de utan sömnproblem.

Sömnbrist ökar risken för fetma. Den som sover för litet får ett ökat sug efter sötsaker och fet, stärkelserik mat. Detta orsakas av att mängden av hormonet leptin, som styr känslan av hunger och mättnad, sjunker vid sömnbrist. Om vi sover för lite ökar även risken för förhöjda blodfetter. Sömnbrist har negativa effekter på immunförsvaret och infektionskänsligheten ökar. För lite sömn kan ge upphov till minnes- och koncentrationssvårigheter och vi blir lättirriterade och dystra. Värkbesvär förvärras ofta vid sömnbrist. Risken för depression är ökad hos individer med sömnbesvär, framför allt hos kvinnor.
Sanofi aventis

3 dygn utan någon som helst sömn är rekordet för mig nu och anledningen till att jag inte är på jobbet idag. Jag har åkt dit. Alla konsekvenser med sömnbrist stämmer in på mig. Jag försöker orka fast jag inte har nån ork. Jag försöker tänka posetiva tankar men de får verkligen brottas med allt som jag tycker att jag misslyckats med. Så här kan det inte hålla på längre. På måndag ska jag ringa ungdomsmottagningen och be om hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0